مزایای VRF نسبت به سیستم های HVAC سنتی

  • Post published:سپتامبر 25, 2022

سیستم‌های VRF (جریان مبرد متغیر) یک جایگزین بسیار انعطاف‌پذیر و کارآمد برای سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع ساختمان‌های سنتی (HVAC) ارائه می‌کنند. این سیستم‌های مدرن VRF برای ساختمان‌های کوچک تا متوسط ​​با مناطق متعدد که هرکدام نیازمندی‌های سرمایش/گرمایش متفاوتی دارند، مناسب هستند.

سیستم VRF چیست؟

سیستم‌ VRF دستگاه‌های کنترل دما هستند که برای گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع فضا استفاده می‌شوند دقیقا شبیه به چیلرها. مشابه سیستم های اسپلیت HVAC، یک سیستم VRF از واحدهای تبادل حرارتی تشکیل شده است که در خارج و داخل ساختمان نصب شده اند. در انواع سیستم‌ VRF، یک واحد خارجی واحد، چندین واحد داخلی را در مقابل نسبت 1:1 در سیستم‌های تقسیم سنتی تهویه مطبوع سرویس می‌دهد.

سیستم‌ VRF هر واحد داخلی کنترل حرارتی را برای یک منطقه ساختمان جداگانه فراهم می‌کند. یک سیستم کنترل انتخابگر انشعاب امکان کنترل دقیق نرخ جریان مبرد را به هر واحد داخلی تهویه مطبوع فراهم می‌کند.

سیستم VRF چگونه کار می‌کنند؟

سیستم‌ VRF بر اساس یک چرخه تبرید عمل می‌کنند که در آن یک سیال یا مبرد بین یک اواپراتور در هر واحد داخلی و یک کندانسور در واحد بیرونی تهویه مطبوع گردش می‌کند. گرما بین مبرد و هوای داخلی/محیط در این اجزا رد و بدل می‌شود و اجازه می‌دهد تا گرما از یک توده هوا به توده دیگر پمپ شود.

انتقال حرارت در واحدهای داخلی سیستم‌ VRF با تغییر نرخ جریان مبرد در اواپراتورها کنترل می‌شود. انتخابگر شاخه جریان مبرد متغیر امکان کنترل نرخ جریان را در هر واحد داخلی فراهم می‌کند و بنابراین بارهای حرارتی مختلف می توانند به طور همزمان توسط هر واحد تهویه مطبوع سرویس شوند.

مزایای سیستم‌ VRF

مزایای سیستم VRF تا حد زیادی به انعطاف پذیری این سیستم تهویه مطبوع مربوط می‌شود. آنها پاسخ سریع به نیازهای گرمایش / سرمایش فضا را ارائه می‌دهند و می‌توانند برای گرمایش و سرمایش همزمان مناطق جداگانه استفاده شوند. این توانایی امکان استفاده از این سیستم‌های تهویه مطبوع را برای بازیابی حرارت از یک منطقه به منطقه دیگر و در نتیجه بازده سیستم بالاتر می دهد.

واد بیرونی منفرد در سیستم‌ VRF مزایای تعمیر و نگهداری نسبت به سیستم‌های تهویه مطبوع تقسیم‌شده در ساختمان‌هایی با مناطق متعدد ارائه می‌دهد. علاوه بر این، داشتن تنها یک واحد سیستم تهویه مطبوع در فضای باز به این معنی است که فناوری کندانسور پیچیده‌تر را می‌توان با هزینه کل مشابه یک سیستم تهویه مطبوع تقسیم‌شده مشابه استفاده کرد و در نتیجه راندمان انرژی بالاتری را به همراه داشت. نصب سیستم‌ VRF معمولاً پیچیده‌تر است، اما به دلیل لوله‌کشی مبرد بین واحدهای خارجی و داخلی.

سیستم‌ VRF بسیار انعطاف‌پذیرتر از سیستم‌های HVAC بسته‌بندی شده یا کانالی سنتی هستند (که در آن یک واحد بیرونی، هوای مطبوع یا آب سرد را در تمام مناطق یک ساختمان به گردش در می‌آورد)، کنترل ناحیه فردی و درجه بالایی از توانایی کنترل غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. سیستم‌ VRF همچنین نیاز به کانال‌های گران قیمت را از بین می‌برند و راندمان بالاتری نسبت به سیستم‌های HVAC تهویه مطبوع یا تجهیزات صنعتی دیگر بسته‌بندی شده به دلیل تلفات حرارتی کمتری که در حین انتقال سیال بین واحدهای بیرونی و داخلی ایجاد می‌شود، ارائه می‌دهند.

سیستم‌ VRF برای ساختمان‌های کوچک تا متوسط ​​که ظرفیت داخلی واحد تا حدودی محدود آن‌ها (از آنجایی که یک واحد بیرونی تهویه مطبوع باید همه واحدهای داخلی را سرویس دهد) کافی است، بهترین هستند.

انواعی از سیستم‌های VRF

سیستم های خنک کننده آب

یکی از متداول ترین انواع سیستم VRF سیستم های خنک کننده هوا هستند. این سیستم تهویه مطبوع از واحدهای متراکم بسته بندی شده در فضای باز از طریق لوله های انشعاب مسی استفاده می کنند که به چندین واحد داخلی متصل است.

سیستم VRF خنک کننده آب به عنوان یک واحد خنک کننده با هوا کار می‌کنند. این سیستم‌ها از مبدل حرارتی استفاده می‌کنند که در نتیجه به جای انتخاب مبدل حرارتی داخلی با هوا خنک، انرژی را به حلقه آب سیستم تهویه مطبوع منتقل می‌کند.

سیستم VRF گازسوز

با توجه به کمبود تامین برق، سیستم VRF گازسوز معرفی شده اند. این سیستم تهویه مطبوع با موتورهای گازسوز که بر روی گازهای طبیعی یا تامین گاز Calor کار می کنند غنی شده اند. این سیستم‌های VRF به اندازه کافی قادر به ساخت 90 کیلووات گرمایش و سرمایش با استفاده از یک فاز هستند.