7 شرکت برتر هوش مصنوعی در دنیا

  • Post published:مارس 8, 2022

هوش مصنوعی اکنون اینجاست! پس از سال ها گشت گذار در کتاب ها و فیلم ها، هوش مصنوعی به دنیای واقعی پا گذاشته است. اکنون شرکت های بسیاری در حال حاضر در محصولات خود از یادگیری ماشین (Machine Learning) و شبکه های عصبی مصنوعی (Artificial neural networks) که زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی هستند، استفاده می کنند. بعضی از این شرکت ها، شرکت های تریلیون دلاری مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت هستند که اگر هوش مصنوعی از آنها گرفته شود، سهام های آنها سقوط خواهد کرد. در این مقاله به معرفی بعضی از شرکت هایی که در حال حاضر از هوش مصنوعی در محصولات خود استفاده می کنند، می پردازیم.

آلفابت (شرکت مادر گوگل)

شرکت آلفابت که شرکت گوگل از زیرمجموعه های آن محسوب می شود، در استفاده از هوش مصنوعی یکی از پیشروترین شرکت های دنیا محسوب می شود. این شرکت بهترین دانشمندان و متخصصان هوش مصنوعی را برای بکارگیری هوش مصنوعی در محصولات خود استخدام کرده است. یکی از محصولات گوگل که در آن از هوش مصنوعی استفاده می شود، محبوب ترین محصول گوگل یعنی همان موتور جستجوی گوگل است. گوگل با استفاده از یادگیری عمیق (Deep Learning) بهترین نتیجه های جستجو را برای کاربران خود فراهم می آورد. یکی دیگر از محصولات گوگل که در آن از هوش مصنوعی استفاده می شود، ماشین های خودران گوگل به نام وایمو (Waymo) است. همچنین گوگل یکی از شرکت های پیشرو در زمینه کامپیوترهای کوانتومی است که با قدرت محاسبه زیاد خود دنیای هوش مصنوعی و داده ها را متحول خواهد کرد.

سیلزفورس (Salesforce)

سیلزفورس بزگترین شرکت تولیدکننده نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری یا سی آر ام (CRM) است. سهام این شرکت یکی از پربازده ترین سهام های بازار بورس آمریکا در سال های اخیر بوده است. سیلزفورس با عرضه آخرین نسخه نرم افزار سی آر ام خود با انیشتین، هوش مصنوعی را در سی آر ام خود به کار برده است. نرم افزار سی آر ام انیشتین شرکت سیلزفورس با استفاده از هوش مصنوعی دیتای مورد نیاز را از اینترنت استخراج می کند، سرنخ های فروش که احتمال بیشتری دارند به فروش منجر شوند را در اولویت قرار می دهند، و اطلاعات مشتریان را به راحتی دسته بندی می کنند.

آمازون (Amazon)

هر ساله جف بزوس یک نامه برای سهامداران می فرستد و در آن در مورد سود و موفقیت های شرکت توضیح می دهد. در سال های گذشته هوش مصنوعی یکی از مهم ترین بخش های این نامه بوده است. آمازون از هوش مصنوعی در بسیاری از محصولات خود استفاده کرده است.

  1. دستیار هوش مصنوعی الکسا: این دستیار صوتی همیشه گوش به فرمان است که وضعیت آب و هوا را به شما گزارش دهد، چراغ ها را برایتان روشن و خاموش کند و حتی خریدهایتان را برایتان انجام دهد. این دستگاه با استفاده از هوش مصنوعی فرامین صوتی شما را متوجه شده و آن ها را با دقت و سرعت انجام می دهد.
  2. سیستم پیشنهاد آمازون: این سیستم همان سیستم Recommendation  سایت فروشگاهی آمازون است که با بررسی خرید های قبلی شما و موقعیت زمانی و مکانی شما، مرتبط ترین محصولات را به شما پیشنهاد می دهد.
  3. موتور جستجوی آمازون: سایت آمازون یک موتور جستجوی داخلی مشابه گوگل دارد که وقتی شما به دنبال یک محصول می گردید، مرتبط ترین محصولات را به شما نشان می دهد.
  4. سرویس ابری آمازون (AWS): سرویس ابری آمازون که در حال حاضر بزرگترین سرویس ابری دنیا است و رقبای بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت را پشت سر گذاشته است، با بکارگیری هوش مصنوعی، خدمات هوش مصنوعی را به مشتریان خود ارائه می دهد.

تویلیو (Twilio)

تویلیو یک شرکت تولیدکننده رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) برای پلتفرم ارتباطاتی ابری است. این سرویس با بکارگیری هوش مصنوعی، امکان ترکیب تماس های صوتی و ویدئویی و پیام های متنی را به توسعه دهندگان نرم افزار ها می دهد. API  شرکت تویلیو با ترکیب کردن همه پلتفرم های ارتباطی مانند تماس، اس ام اس، چت بات سایت، واتساپ و غیره به برنامه نویسان این امکان را می دهد که همه پیغام را در یک مکان داشته باشند و به آن ها سریع پاسخ دهند. شرکت تویلیو یکی از پرسود ترین سهام ها را در 5 سال اخیر در بازر سهام آمریکا در اختیار دارد. با اینکه ایده این شرکت در ابتدا برای بسیاری حتی متخصصین نامفهموم بود اما کارگشا بودن API  این شرکت باعث خرید بسیار آن و افزای نجومی سهام این شرکت شد بطوریکه ارزش این شرکت در حال حاضر 65 میلیارد دلار است.

فیس بوک (Facebook)

همه شرکت های بزرگ تکنولوژی دنیا، بدون استثناء در هوش مصنوعی سرمایه گذاری بسیار زیادی کرده اند. فیس بوک هم مانند دیگر شرکت های بزرگ تکنولوژی با سرمایه گذاری زیاد و استخدام متخصصان بزرگ این حوزه مانند Jerome Pesenti که مدیر تیم سوپر کامپیوتر واتسون در آی بی ام بود پا در این مسیر گذاشت. در حال حاضر جرومه پزنتی رئیس بخش هوش مصنوعی در فیس بوک است. فیس بوک از یادگیری عمیق که زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است برای بهبود فید خبری خود در فیس بوک که روزانه حدود 3 میلیارد بازدید دارد استفاده می کند. همچنین اخیرا فیس بوک از هوش مصنوعی برای مقابله با فیک نیوز یا خبرهای تقلبی استفاده می کند.

تنسنت (Tencent)

تنسنت یک شرکت هلدینگ بزرگ چینی است که بیشتر به اپلیکیشین پیام رسان خود به نام وی چت (WeChat) معروف است. این شرکت در زمینه ارائه خدمات شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک، آنتی ویروس‌ها، خدمات مالی، فین تک، مرورگر وب، بازی‌های چندنفره آنلاین مانند پابجی موبایل و خدمات ارزش افزوده مخابرات فعالیت می‌کند. تنسنت در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های تکنولوژی دنیا محسوب می شود. این شرکت در حال حاضر از هوش مصنوعی در محصولات دیجیتال خود استفاده می کند و آماده ارائه راه حل های هوش مصنوعی خود به حوزه های کشاورزی، سلامت و پزشکی و صنایع است.

داکیوساین (DocuSign)

شاید این موضوع بسیار تعجب برانگیز باشد که شرکت ارائه مدارک و امضای آنلاین جزء یکی از شرکت های برتر هوش مصنوعی باشد. اما در حال حاضر ارزش این شرکت حدود 45 میلیارد دلار است! اما این بخاطر روشی است که شرکت داکیوساین برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ارائه خدمات مدارک و امضای آنلاین بکار گرفته است که حوزه را متحول خواهد کرد. داکیوساین با استفاده از زیرمجموعه های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی (natural language processing)  اشتباهات و ریسک های موجود در قراردادها را گزارش می کند و هزینه و زمان بستن قرارداد را بسیار کاهش می دهد.