مزایا و معایب تدریس خصوصی زبان

  • Post published:آگوست 30, 2022

مقدمه

امروزه با پیشرفت جوامع، ارتقای سطح جامعه و افزایش تمایل افراد به مهاجرت و یا کار و تحصیل در دیگر کشورها تعداد متقاضیان شرکت در کلاس‌‌های خصوصی زبان انگلیسی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. متقاضیانی با انگیزه و با نیازهای متعدد که به جای شرکت در کلاس‌های عمومی متقاضی یادگیری زبان انگلیسی در کلاس‌های خصوصی و یا نیمه‌خصوصی به صورت آنلاین یا حضوری هستند. به همین سبب تسلط بر تدریس خصوصی جایگاه ویژه‌ای دارد. در ادامه این مقاله به مزایا، چالش‌ها و راهکارهای تدریس خصوصی زبان می‌پردازیم با ما همراه باشید.

مزایای تدریس خصوصی

جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان

تدریس خصوصی زبان می‌تواند به دو صورت آنلاین و یا حضوری صورت پذیرد. در روش حضوری جلسات معمولا در خانه، محیطی آرام، صورت می‌گیرد و اگر در خانه خود مدرس برگذار گردد باعث کاهش اتلاف وقت و هزینه مدرس می‌شود  و اگر در خانه دانش‌آموز صورت گیرد این موضوع برای دانش‌آموز یک مزیت محسوب می‌شود. خصوصا در ایام امتحانات که حتی یک ساعت هم مهم است.

امروزه با همه‌گیر شدن فضای مجازی تعداد دانش‌آموزان خواهان تدریس آنلاین رو به افزایش است چه بسا می‌ توان با تدریس به افراد در کیلومترها دورتر از خانه خود میزان درآمد خود را افزایش داد.

تمرکز کافی بر روی یادگیری کامل

در کلاس‌های گروهی معمولا امکان پرسیدن تعداد زیادی سوال وجود ندارد. خیلی از اوقات به‌خاطر جوی که بر کلاس حاکم است دانش‌آموزان و دانشجویان ترجیح می‌دهند که اصلا سوال نپرسند. ولی در جلسات خصوصی زبان جو حاکم بر کلاس بسیار راحت‌تر بوده و بنابراین دانش اموزان و دانشجویان در پرسیدن سوال مشکلی نخواهند داشت. از طرفی به علت کم بودن تعداد افراد در کلاس‌های خصوصی عوامل کمتری برای پرت شدن حواس و نداشتن تمرکز وجود دارد. برخلاف تدریس خصوصی زبان، در کلاس‌های گروهی معمولا تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان بین 30 تا 40 و در بعضی از اوقات 50 نفر است و در ضمن تعدادی از دانشجویان واقعا برای یادگیری درس نیامده‌اند، تمرکز کمتر بوده و جو کلاس خیلی برای یادگیری درس مناسب نخواهد بود. در کلاس‌های گروهی اگر مدرس نتواند کلاس را کنترل کند واقعا در چنین کلاسی یادگیری درس سخت و بازدهی بسیار پایین می‌آید.

منعطف بودن روز و ساعت کلاس

در بسیاری از اوقات کلاس‌های مدرسه و دانشگاه ساعت 7:30 یا 8 صبح برگزار می‌شود و شما هم ساعت 3 شب خوابیده‌اید … تصور کنید که در این حالت شرکت در کلاس و تدریس چه بازدهی‌ای می‌تواند داشته باشد. مزیت کلاس‌های خصوصی در این است که در هر زمانی که بخواهید می‌توانید کلاس را برگزار کنید.

بسته به هر زمانی از روز که فرد بازدهی بیشتری برای یادگیری و تدریس دارد می‌توان ساعت شروع کلاس را تنظیم کرد؛ به‌عنوان مثال بعضی ها دوست دارند صبح درس بخوانند و افراد دیگری غروب کارایی بیشتری دارند،‌ علاوه بر این ساعت جلسات تدریس خصوصی را می توان کوتاه یا بلند برگزار کرد. می‌توان جلسه تدریس را 1 ساعت و نیمه، 3 ساعته و یا با هر مدت زمانی که لازم است برگزار نموده و درس را کامل پوشش داد.

چالش‌های این راه

هر کاری دارای چالش‌های خود است اما در اول راه این چالش‌ها چشمگیرتر و سخت‌تر هستند. تدریس خصوصی زبان نیز از این قاعده مستثنا نیست. از چالش‌های این راه می‌توان از عدم هماهنگی روز و ساعت آزاد دانش‌آموز و مدرس، سخت بودن جذب شاگرد به خصوص برای مدرسان تازه‌کار، انتخاب و پیاده‌سازی استراتژی تدریس متناسب با هر فرد، عدم تسویه جلسه به جلسه و عدم حضور دانش‌آموز در محل کار مدرس نام برد.

راهکارهایی برای تدریس زبان به صورت خصوصی

دانش خود را به روز نگه دارید

تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم کار آسانی نیست. این کار به وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری فراوانی نیاز دارد. لازم است شما دائما سطح دانش خود را از طریق یادگیری مجدد، خواندن مقالات به‌روز و مشورت با دیگر اساتید مجرب افزایش داده و به دانسته‌های خود بسنده نکنید. مدارک و دوره‌های مختلف تدریس زبان انگلیسی در دنیا فراوان هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در سطوح بسیار بالاتری به تدریس ادامه دهید.

برنامه‌ریزی و تهیه Lesson plan

اولین قدم در برگزاری یک کلاس زبان انگلیسی، برنامه‌ریزی برای آن از قبل است. تعداد زبان‌آموزان، زمان در دسترس و منابع آموزشی که بایستی تدریس شوند را در نظر بگیرید و با توجه به آن برای کلاس خود آماده شوید. هر چه Lesson Plan شما جزئیات بیشتری داشته باشد، شما هم در کلاس استرس کمتری خواهید داشت.

کلام آخر

امروزه به‌علت‌های مختلف تعداد دانش‌آموزان و متقاضیان کلاس‌های خصوصی زبان رو به افزایش است. از این رو جذب حداکثری با استفاده از نحوه تدریس صحیح و درصد رضایت بالای دانش‌آموزان از مدرس اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله از مزایا و چالش‌های تدریس خصوصی زبان نام بردیم و راهکارهایی برای تدریس موثرتر بیان کردیم. لطفا شما نیز تجربیات خود را در این زمینه بیان کنید. شما چه راهکارهایی می‌شناسید؟